Divendres, octubre 11, 2024
spot_imgspot_imgspot_img

La Última

A TEMPO, Arts i Formació presenta un seminari sobre les últimes tendències de renovació educativa a través de la interrelació amb el món cultural

A TEMPO, Arts i Formació presenta un seminari sobre les últimes tendències de renovació educativa a través de la interrelació amb el món cultural

Comptarà amb la presència d’experts en educació disruptiva i artística, com Pedro Sarmiento (projecte LÓVA) o la pedagoga Maria Acaso

Una formació de 30 hores sobre pedagogies transversals a través de les arts, reconeguda pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya

El Seminari té associats els perfils docents d’ Educació visual i plàstica i Metodologies amb enfocament globalitzat

El Seminari de Pedagogies per a la Transformació Social, que se celebrarà al Centre
Cultural La Mercè de Girona del 10 al 13 de juliol, és un punt de trobada entre professionals de l’ensenyament, artistes i creadors amb la voluntat d’establir vincles entre el món educatiu i el món artístic. Aquest diàleg fomenta la cohesió social ja que estableix sinergies per a trobar un llenguatge comú en contextos de diversitat, permetent així la lluita contra l’aïllament i la intolerància i garantint, alhora, el dret de les persones a participar de la vida cultural.

Aquesta és una iniciativa de la Fundació La Ciutat Invisible en el marc del projecte A TEMPO, Arts i Formació, que es porta a terme a Temporada Alta amb el suport de la
Fundació Banc Sabadell i la col·laboració de ConArte Internacional, associació sense ànim de lucre impulsada per la Càtedra UNESCO. El mes de novembre passat es va celebrar la primera edició del seminari sota el nom de Seminari de Formació en Diversitat Arts i Educació. Enguany s’ha avançat la convocatòria al mes de juliol per ajustar-se al calendari dels mestres i els professors.

Els principals objectius que A TEMPO planteja, són: posar en comú les metodologies de
treball posant èmfasi especial en la creació artística i promoure intercanvis entre
estudiants, professorat i professionals de la cultura. Partint d’aquesta premissa, el seminari vol oferir als participants eines de comprensió i d’actuació per potenciar la sensibilitat cap a l’entorn cultural i artístic, reflexionar sobre les diferents tendències de renovació educativa i aprendre formes creatives per afrontar els obstacles en les relacions socials a través de les arts, entre altres.

El seminari comptarà amb la participació de formadors amb doble perfil d’artistes i
educadors en mètodes d’educació transversal basada en les arts. Aquestes sessions de
treball, teòriques i pràctiques, van adreçades principalment a mestres de centres
d’educació infantil i primària, professors d’educació secundària, artistes formadors i
mediadors culturals que busquin eines per dissenyar i desenvolupar metodologies de
treball que tinguin la creació artística com a eix vertebrador.

Aquest seminari té una durada de 30 hores, 20 de presencials i 10 de treball individual,
reconegudes pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. A més, la formació també té associats els perfils docents d’Educació visual i plàstica i Metodologies  amb enfocament globalitzat. Això afavoreix que els docents puguin consolidar la seva plaça en centres educatius que requereixin personal amb perfils professionals específics.

La formació no està dirigida exclusivament a docents d’assignatures artístiques, si no que també ofereix metodologies d’innovació educativa per a mestres i professores de totes les àrees. Aquest èmfasi en metodologies de treball transversals, fa que sigui una formació única, ja que permet acreditar el perfil professional de Metodologies amb  enfocament globalitzat.

Activitats per al públic en general i per a professionals

La jornada inaugural, gratuïta i oberta a tothom, se celebrarà a l’Auditori de La Mercè
(Girona) el dimarts 10 de juliol (17.30 h) i comptarà amb la ponència Minifundis de  l’educació de la mà de Pedro Sarmiento, que parlarà de com les arts poden servir per qüestionar la fragmentació i separació dels sabers en disciplines aïllades. Sarmiento és pianista de jazz, professor de música i gestor de projectes educatius, entre els quals cal destacar LÓVA, un programa educatiu que converteix les aules en una companyia que produeix i estrena la seva pròpia òpera. Aquest projecte s’ha estès de manera proactiva a docents de 15 comunitats autònomes de l’Estat espanyol des del 2006.

La conferència inaugural anirà acompanyada de càpsules (Tàndems) que presentaran
experiències de treball que uneixen les arts amb l’educació i que seran explicades des de tres àmbits educatius diferents: de l’artista participant, de l’equip docent i de l’alumnat. S’han escollit tres casos d’èxit de diferents graus educatius: primària (Escoles orquestrals de Mataró), secundària (El cos es cola de Salt) i un grau extern a l’educació  reglada (Habitació 14/18 del CCCB de Barcelona).

També es debatrà sobre els reptes de les aliances entre els artistes i els educadors en una taula rodona on hi participaran l’experta i referent internacional en educació disruptiva  i artística, Maria Acaso; la gestora cultural, Taína López Cruz; l’actriu i productora gironina, Meritxell Yanes; i la directora de la Fundació Carulla, Marta Esteve. La jornada inaugural la moderarà Carla Rovira, actriu i creadora escènica.

De l’11 al 13 de juliol, es faran les sessions pràctiques, orientades principalment als
professionals amb inscripció i matricula prèvies. Els tallers tractaran, la dansa, amb el
coreògraf, ballarí i formador Aimar Pérez Galí; el teatre amb David Martínez, de la
companyia de teatre sensorial La Nave Va; i la música amb el formador, músic i creador
de DrumCircle Santi Carcasona. La jornada anirà acompanyada d’un seguiment
pedagògic, a càrrec de Lo Relacional, amb la intenció de donar eines als docents per
poder aplicar els coneixements adquirits en seu àmbit professional.

[+] Més info
[+] El dossier del Seminari el pots trobar a aquí

A TEMPO, Arts i Formació

A TEMPO, Arts i Formació és un projecte que programa diverses activitats principalment
en el marc del festival Temporada Alta. Va tancar la seva primera edició amb una
participació de 28 centres, 3.845 estudiants, 182 docents i 77 artistes de les comarques
gironines.
Aquest projecte és una iniciativa de La Fundació La Ciutat invisible, impulsada per Bitò.
Aquesta fundació cultural privada cerca impulsar debats, recerques, programes educatius i projectes per a col·laborar socialment amb el seu entorn. Les seves actuacions promouen la construcció i la transmissió de coneixement, la gestació de noves idees i l’actuació de persones i col·lectius que treballen per garantir l’accés públic a la cultura.

La Fundació entén la cultura com una eina imprescindible per assolir una societat
cohesionada i considera que temes com ara la diversitat, la transversalitat, els drets
culturals i la capacitat educativa de les arts són avui eixos fonamentals en la gestió de la
cultura. Per això, s’ha proposat alimentar la inquietud cultural a la ciutat de Girona i
promoure la responsabilitat educativa dels agents culturals i el retorn social dels
esdeveniments culturals. Aquests objectius es volen assolir col·laborant amb empreses,
entitats, associacions, col·lectius i actors de la comunitat educativa que vulguin formar part activa d’un col·lectiu crític interessat en les arts escèniques i la cultura.

L’objectiu final és posicionar Girona internacionalment com a nucli cultural cohesionat,
fonamentat en el teixit social del territori i focalitzat en garantir el dret de les persones i
col·lectius a prendre part de la vida cultural.

Latest Posts

spot_img

un xic de tot