“La Tertúlia Educativa de RàdioEscola” és una secció més del programa “RàdioEscola a Ràdio Salt”, el programa de radio escolar i comunitari de Salt que ja porta cinc temporades en antena. D’aquesta manera amplia les seves produccions amb una modalitat radiofònica encara no treballada: la tertúlia.
La tertúlia entesa com a conversa o diàleg entre diferents participants que hi són per la seva experiència respecte al tema que ens ocupa: l’educació a Salt. Busquem l’intercanvi d’opinions i pensaments amb tota llibertat.
Iniciarem la tertúlia amb una breu exposició del tema a parlar, unes qüestions molt obertes i la presentació dels convidats. Tot seguit es pren la paraula i s’inicia la conversa informal al voltant del tema. No tenim un guió preconcebut i al llarg de la conversa el tema pot anar girant al voltant de les qüestions que les participan vulguin aportar.
La coordinació de la tertúlia, Irene i Pep, podran reformular les preguntes i agilitzar la conversa i evitar: No permetrà intervencions fora de lloc o ofensives per a les persones o entitats.
Benvolguts radioients de Radio Salt. Iniciem una nova tertúlia educativa aquí, al programa de ràdio escolar i comunitari “Radioescola a Radio Salt”. El tema que us proposem avui és el del català, l‘ús i presència de la nostra llengua a Salt i, també, per la singularitat de la vila, volem parlar de la llengua entre la diversitat i riquesa lingüística de Salt.
Som la Irene, tècnica de l’Ajuntament, i en Pep, mestre jubilat, que us presentem aquesta tertúlia.
A Catalunya, i a Salt pot ser més alt, les tres quartes parts de la població és d’origen migrant, de fora del territori català. A Salt, aproximadament es parlen unes setantena de llengües, sent les més majoritàries el castellà, l’àrab i el sarahule, entre d’altres.
És en aquest context que el català ha de permetre la comunicació entre totes les persones que han de poder participar amb totes les igualtats de condicions d’una societat que volem justa i plural. De totes maneres la nostra experiència diària, i els estudis sociolingüístics darrers ens confirmen, la llengua catalana està fortament amenaçada, tant pel seu us com per l’adopció de formes lingüístiques que no li són pròpies, com expressions, vocabulari, …
Com veieu l’ús i al presència del català, tant a les institucions com a la vida quotidiana del carrer? Realment creieu que el català viu un moment crític respecte a la seva supervivència? Com les persones que han arribat i van arribant a Salt descobreixen el català i com arriben a aprendre’l i a parlar-lo? Des de les escoles, com s’ensenya? Què és això de la immersió lingüística? Es vieu el català com un instrument d’integració?
Per saber-ne d’aquestes qüestions i parlar-ne, que això és del que es tracta en un tertúlia, avui ens acompanyen:
- Coumba, jove que viu i estudia a Salt, i vinculada a les activitats de l’estació Jove.
- Núria Canals, també saltenca de tota la vida, mestre i cap d’estudis de l’Escola Mas Masó
- Anna Peñalba, saltenca de tota la vida i responsable dels tallers lingüístics de reforç per a alumnes nouvinguts.
- Anna Sànchez, tècnica de l’Associació Vincle que en aquests darrers anys dinamitza els tallers de la XTF, entre els qual hi ha el “parlem”, dedicat a l’aprenentatge del català per a pares i mares de les escoles de Salt
Dia 27 de febrer (s’emetrà l’endemà), a les 17:30, a Ràdio Salt
Ho podreu escoltar 👇🏼