La mobilitat entre Salt i Girona fa un salt endavant amb la posada en marxa d’un nou corredor de bus ràpid (BRCat) i l’optimització de les línies L9, L3 i L4, una actuació conjunta de la companyia gironina TEISA i el Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica de la Generalitat. Es tracta d’un projecte clau per fomentar l’ús del transport públic, reduir emissions i transformar la mobilitat quotidiana a l’àrea metropolitana de Girona.
A partir del 10 de novembre, la L9 doblarà freqüència, estrenarà vehicles 100% elèctrics i es convertirà en la primera línia totalment electrificada del territori.
Un corredor BRCat amb un bus cada 3 minuts i mig
El nou corredor de bus ràpid s’ha construït al llarg de 3,5 quilòmetres i inclou:
- Carril BRCat per cada sentit
- Carril bici bidireccional
- Ampliació de voreres i espais per a vianants
- Noves places i millores d’accessibilitat
La previsió és que cada 3 minuts i mig hi circuli un autobús, una xifra que reforça la connectivitat i agilita la mobilitat entre ambdós municipis.
Les tres línies beneficiades van transportar 3,2 milions de passatgers el 2024, i el nou model preveu superar àmpliament aquesta xifra.
La L9 es transforma en L9-BRCat: més ràpida, més freqüent i totalment elèctrica
La línia L9, que connecta Salt amb la Universitat de Girona, és la que experimenta més canvis i millores:
- Canvi de nom: L9-BRCat
- Freqüència passa de 30 a 15 minuts en dies feiners
- Dissabtes: cada 30 minuts (fins ara 60)
- Diumenges: no circula
- Itinerari més directe i ràpid, amb parades principals a:
- Estació Espai Jove
- Campus Sant Josep – Medicina
- Campus Montilivi
La línia deixarà de passar per l’Hospital Santa Caterina, però continuarà donant servei a l’Espai Gironès per reforçar la L4 en hores punta.
Millores també a la L3 i la L4
La transformació del corredor permet també optimitzar recorreguts i temps de viatge de les línies L3 i L4:
L4 (Salt – Girona, per l’Hospital)
- Manté la freqüència de 12 minuts
- Nou recorregut més directe per l’Hospital Santa Caterina
- Variació pel barri de la Massana, una zona amb fort creixement urbanístic
L3 (Salt – Girona, pel Carrer Major)
- Manté la freqüència de 10 minuts
- Utilitza el corredor BRCat en part del trajecte
- Nova parada a la Plaça Joan Brossa, molt més operativa
Aquest conjunt de canvis permet una mobilitat més ràpida, segura i eficient entre Salt i Girona.

Declaracions: una aposta de futur
Àlex Gilabert, director de TEISA, destaca que la L9-BRCat combina “les tres essències del transport públic del futur: infraestructura de trànsit ràpid, augment de freqüència i descarbonització amb autobusos elèctrics”.
Jordi Viñas, alcalde de Salt, subratlla “la cooperació institucional que reforça l’àrea metropolitana amb més transport públic i un nou carril bici”.
Lluc Salellas, alcalde de Girona, assegura que es tracta “d’un projecte integral per potenciar bus, bici i mobilitat a peu, essencials en les ciutats del futur”.
Sílvia Paneque, consellera de Territori, afirma que aquest és “un projecte col·lectiu que reforça el transport públic en un moment de rècord d’usuaris. El BRCat és una aposta estratègica que desplegarem a tot el país.”
Creixement imparable de la L9
Des de la seva creació el 2018, la L9 no ha parat de créixer:
- Any 2018: 82.000 viatgers
- Any 2023: 145.000
- Any 2024 (amb freqüència de 30 min): 273.000
- Projecció 2025: 375.000 usuaris
Amb la nova L9-BRCat i una freqüència de 15 minuts, s’espera un increment notable de la demanda.
Els nous autobusos: zero emissions i 100% elèctrics
Per absorbir l’augment de freqüència, TEISA incorpora dos nous autobusos elèctrics BYD, que se sumen als dos ja existents (total: 4).
Característiques destacades:
- 12 metres de llargada
- Capacitat per a 84 passatgers
- Zona per a 2 cadires de rodes
- Pantalles informatives + sistema d’àudio
- Seients i barres amb USB
- Autonomia aproximada de 400 km
- Soroll mínim
- Climatització independent per conductor, passatgers i bateries
Impacte ambiental:
- Estalvi anual de 84.000 litres de combustible
- Reducció de 318 tones de CO₂ a l’any
Carregadors d’alta potència i inversió en infraestructures
TEISA ha instal·lat:
- Dos carregadors de doble mànega de 150 kW
- Temps de càrrega aproximat: 6 hores per a dos vehicles
- Un nou centre de transformació de 1.000 kVA, ampliable
La infraestructura se situa a la gran cotxera de Montfullà (Bescanó), amb capacitat per a més de 100 vehicles.
TEISA: més de 100 anys fent avançar la mobilitat
Fundada el 1920 a Banyoles, TEISA és avui una de les companyies d’autocars referents del país:
- 320 vehicles en flota
- 515 professionals
- Presència a Girona, Ripollès, Cerdanya, Costa Brava, Osona i Barcelona
- Més de 100 rutes escolars, transport adaptat i serveis turístics
Amb el nou corredor Salt–Girona i la renovada L9-BRCat, TEISA continua escrivint la seva història d’innovació, tecnologia i sostenibilitat.


