1997 Matrimoni i carrera (1997)
Lluís Vilà
Carrer Major, 165
Exercici irònic de l’escultor sobre la durabilitat del matrimoni
Planxa d’acer corten retallada.
Lluís Vilà, (Banyoles 1952), pintor i escultor. S’inicia a principis dels anys 70 participant a la Mostra Col·lectiva del GRUP TINT-2, a la Llotja del Tint a Banyoles. Des de els seus inicis fins a mitjans dels anys 80 treballa en el camp de la investigació i la instal·lació dins les corrents conceptuals del “eat art” i l’art fungible. Després d’aquesta etapa s’interessa per l’embolcall del menjar en conserva, les llaunes, treballa escultures en ferro sense volum, i el
disseny, amb un llenguatge entre aquest i l’escultòric. Una constant en la seva obra és la utilització de materials fungibles i la seva crítica dirigida a la societat de consum.
Biografia de Lluís Vilà i Vendrell
Lluís Vilà i Vendrell (Banyoles, 15 de juny de 1952- 30 de març de 2010) fou un artista català amb una amplia trajectòria en pintura, escultura i disseny. Destaca el seu treball dins les corrents conceptuals de l’”eat art” i l’”art fungible”.
Biografia
Inicia l’activitat artística a principis del anys 70 participant en la Mostra Col·lectiva del Grup Tint-1, a la llotja del Tint de Banyoles. Des de els seus inicis fins a mitjans dels anys 80 treballa en el camp de la investigació i la instal·lació dins les corrents conceptuals de l’”eat art” i l’art fungible. Realitza treballs com Les sabates comestibles (1979), participa a Art 14’83 CIAC a Basilea, Entre pa enlluït (1984) a la Fundació Miró de Barcelona, Fagocotosi (1985) a la Sala Montcada de la Fundació La Caixa de Barcelona i Cambio de Piel (1985) als festivals de Navarra.
A poc a poc anirà deixant les referències directes als elements comestibles per referir-s’hi indirectament des de nous materials com ara el ferro i la pintura sobre paper. En aquesta nova etapa s’interessa per l’embolcall del menjar en conserva, es a dir, les llaunes, i treballa escultures en ferro sense volum, que presenta a la Sala Vinçon de Barcelona (1990) i a la Sala Tránsito de Madrid (1991).
Es present a diverses fires internacionals, participa en el pavelló d’Espanya per a la Expo de Sevilla (1992). Realitza Clástics, intervenció en la remodelació del volcà Croscat a Olot, premi FAD (1994), i exposa Capitals del Disseny en el Centre George Pompidou de París, i a l’exposició El moble català des del segle XV , al Palau Robert.
Una constant en la seva obra es la utilització de materials fungibles i la seva crítica dirigida a la societat de consum, que dóna per acabada amb l’exposició Àlef (1996), treball caracteritzat en el fet d’utilitzar com a pintura la seva pròpia sang, a la galeria Alter Ego de Barcelona. A partir d’aquest moment integra el llenguatge pictòric i escultòric en una sola cosa, creant la sèrie Navegants 1995-1997, la sèrie Contraris(1995) que continua amb Logos (2001). Un dels treballs més recents es Nautes (2006), una obra que s’acosta cada vegada més a l’art conceptual, on l’artista reflexiona amb un to irònic, paradoxal i crític, realitzant escultures i pintures de cos infantil renunciant a la seva iconografía de cos habitual, cosos que volen esmenar l’error primordial de què ens parla Antonin Artaud.
Obra creativa
L’art de Lluís Vilà es un art que passa per l’estómac. Les referències al menjar, com a paradigma del consum, el duen a tenir una posició crítica del mon que l’envolta. Va formar part d’un col·lectiu multidisciplinar integrat per escultors, dissenyadors, arquitectes i intel·lectuals, anomenat Grup Tint-2. Mitjançant un discurs d’arrel anticapitalista, el grup va focalitzar el seu interès en qüestionar els gustos i les conductes de les classes dominants i les polítiques culturals oficials. L’art d’aquest artista tan atípic, ha estat relacionat amb l’anomenat “eat art”, que en altres temps practicaren artistes com Antoni Miralda o Daniel Spoerri. A diferencia d’ells, el ritus nutrici es d’ordre mental; no es un plaer, sinó un patiment inevitable.
A poc a poc, Lluís Vilà ha anat evolucionant cap a escultures mixtes fetes en ferro i elements menjables, plastificades en resina de poliester transparent. Poc més tard apareixen les llaunes de conserva gegantines, fetes a mida d’una persona a peu dret i que inicien el veritable camí cap a la denúncia consumista. Un mon enllaunat que donarà pas a diferents instal·lacions sobre aquest tema. Les escultures laminars son com finíssimes llesques de pa, cisellades per diferents signes, figures i escriptura que malgrat ésser constituïdes d’un material dur com l’acer oxidat, la seva imatge final és tova com si fos matèria orgànica. Acabant amb la sèrie Atman, escultures laminars d’acer de més gruix, en un nou intent de buscar aquest home nou dins la nostra conciència tal com ens proposa l’escriptor i pensador nord-americà Ken Wilber.
Lluís Vilà fa un viatge als racons més insondables del cos humà i el resultat es un treball on es fonen transcendència i trivialitat, el mon sublim del banal, el plaer i el fàstic, el menjar artesà i el fast-food.
A partir del 2007 treballa amb la sèrie “Absolut”, treball pictòric. En paraules d’un crític d’art,
« el seu és un “absolut” que no apel·la a la tediosa i omnipresent mística de manual ni, de fet, al feixuc concepte encunyat sobre roca dura per Hegel: és un “absolut” que apareix després de deconstruir la seva pròpia obra, … , en Lluís Vilà fidel al seu deix irònic, utilitza la imatge de Pollock però invertint-la: si ell feia dripping, l’artista de Banyoles fa ” undripping ” » — Eudald Camps
Exposicions
1971 Galeria La Gàbia, Girona
1972 Mostra col·lectiva del grup Tint-1 a la llotja del Tint, Banyoles
1975 Galeria La Gàbia, Girona
Participa a la mostra “Artistas Contemporáneos de Girona”, al museu de San Telmo, Sant Sebastià
1978 Primers treballs amb elements comestibles amb La dolça rebosteria i carn
1982 Les sabates comestibles al Metropol, Barcelona
1983 Galeria TAU, Girona
Participa a ART 14’83, CIAC a Basilea, Suïssa
Blauhaus Sala fundació La Caixa, Barcelona
La cadira, formules visuals Galeria Subes, Barcelona
COL-AGE” ART’33, Casa de Cultura, Girona
1984 Espai 13 (Fundació Joan Miró) Entre Pa Enlluït
La Penyora, Girona; Galeria d’art, Banyoles
Arburguesa, La Casona, Fontcoberta
Ritus Nutrici Galeria Canaleta, Figueres
1985 Centre Cultural Palau Solterra, Torroella de Montgrí
Fagocitosi, Sala de la Fundació La Caixa, Barcelona
Participa a Opcions, Museu Morera, Lleida i a Papiroplàstica, Galeria Matisse, Barcelona
Canvi de Pell, Festivals de Navarra, Pamplona
Instal·lacions UNPT, stand Punt Diari, Fira de Girona
Masia, Escola d’Arquitectura, Barcelona
1986 En Concert, Casa de Cultura, Salt
Participa a les exposicions Out of Barcelona, mostra itinerant per Catalunya, Mostra d’Art Contemporani Català, Reial Monestir de Sant Cugat, Mostra d’Art de la Diputació de Girona, Catalunya Centre d’Art, col·legi d’Arquitectes, Girona, Art-Avantguarda, Séller d’Art, Blanes
Giròtica 86, mostra itinerant, Girona, Art-Expo Galeria Expoart, Montreal, Canadà
Realitza les instal·lacions T’ransformacions, Sala Transformadors, Barcelona i Recorreguts, Catalunya Centre d’Art, col·legi d’Arquitectes, Girona
1987 Museu d’Art de Sabadell
Participa en l’exposició Moda i Anti-moda, Espais, Girona
Le Sud Attaque, Festival d’Art Actual, Seta, França
Escultures, Ribots a part, Centre d’Art Alexandre Cirici, L’Hospitalet de Llobregat
Escultura múltiple Banyoles al costat de Barcelona per la candidatura com a subseu olímpica
1988 Artistes a la carta Can Ginabreda, Porqueres
Dissenya per a Colur diverses peces de mobiliari
1989 Exposicions a la Galeria Matisse, Barcelona; Can Ginabreda, Porqueres; exposició del Fons d’Art Xarxa Cultural, Centro Margarita Nelkon, Madrid; Petit Format, Galeria Expoart, Girona
Participa en la Biennal de Canes, França
1990 Exposa a la Galeria Artual, Barcelona; Galeria Expoart, Girona; Sala Vinçon, Barcelona; sales municipals Fidel Aguilar, Girona
Participa a Art-Jonction, Galeria Espoart, Niça, França
Jocs d’Artista Galeria Matisse, Barcelona i a El vostre gust Galeria Espais, Girona
1991 Sala Tránsito, Madrid
Participa a les exposicions Vint-i-sis al Museu d’Història de Girona i a Menú Galeria Matisse, Barcelona
1992 Exposicions a Galeria Artual, Barcelona i Sala Tretze, Banyoles
Seibu Tokio, Japó i Club XX, Banyoles
Participa en l’exposició Mediterranean Art in Maniatan, Tribeca Gallery, Nova York, Estats Units d’Amèrica
España hoy, conjunt escultòric realitzat en col·laboració amb el dissenyador Pere Celma pel Pavelló d’Espanya a l’Expo de Sevilla
1993 Exposicions a Espais, Centre d’Art Contemporani, Girona; Galeria Safia, Barcelona; Galeria Palafrugell Art, Girona; Can Pau, Eivissa; Galeria Àngela Rodeja, Barcelona
Participa en la Biennal Pro-lluita contra la sida, al Palau Robert de Barcelona; a l’exposició de la col·lecció Testimoni, a la Sala Sant Jaume de la Fundació “la Caixa a Barcelona
Realitza les instal·lacions Natura Morta, Espais, Girona i Vesteix-te de verd a la Fira Comercial de Girona
1994 Exposicons a la Galeria Sant Lluc, Olot; Hospital Josep Trueta, Girona
Crea la imatge de les botigues Camper per a la col·lecció d’estiu
Participa en les exposicions Sabates usades, Tallers d’artista, a la Fundació Miró de Palma de Mallorca; 5 anys d’Art Contemporani, museu d’Art de Girona; Pre-textos, Galeries Lluch-Fluxà, Palma de Mallorca i Intra-muros Galeria Medi-Art, París; Col·lecció d’Art de l’Avui, Centre de cultura Contemporània, Barcelona; 10 anys d’Art, Galeria Expoart, Girona
1995 Galeria Castellví, Barcelona; Caja Rural, Osca
Portes Obertes, Club Natació Banyoles
Participa en les exposicions Cokteil Casa de Cultura, Girona; Charity Art Exibition Matzusakaza, Art Gallery, Osaka, Japó; Artstraccion, Galeria Alter Ego, Barcelona
Realitza el conjunt escultòric Clàstics en les obres de remodelació del Volcà Croscat, Olot – Premi FAD
1996 Alef Galeria Alter Ego, Barcelona
Realitza l’escultura-trofeu pels premis MAN, Grupo Z, Madrid
1997 Galeria Art-qui-tectura, Castell d’Aro
1999 EXPO-ART, Nova York; ART-EXPO, Barcelona; Centre Cultural El Monestir, Sant Feliu de Guíxols
2000 Galeria Art-qui-tectura, Castell d’Aro; Galeria Matisse, Barcelona
Participa en l’exposició Art fi de segle Olot, Barcelona, Anvers, Brussel·les, Berlín, Lisboa, Londres
Participa en l’exposició Art Contemporani Català, itinerant per Catalunya
2001 Participa en l’exposició De l’1 al 10, galeria Castellví, Barcelona
Galeria Michel Dunev Projects, Torroella de Montgrí; Galeria Omnium Ars, Platja d’Aro; Fons d’art Lluís Vilà, Galeria d’Art, Pals; ART-EXPO, Barcelona
2002 La Penyora, Girona; Fons d’art Lluís Vilà, Banyoles; Col·legi de Decoradors, Girona
2003 Casino Castell de Peralada
2004 Firatast, Palau de Fires de Girona; Galeria M.A. Bagué, Torroella de Montgrí
Participa a l’exposició Art Comestible: Alimenta la mirada
Disseny de la medalla de la “Unió de Federacions Esportives de Catalunya”
Exposicions A Dalí, mars, cels i deliris comestibles, Sant Pere del Bosc, Lloret de Mar; Art i Gastronomia exposició itinerant Museu de l’Empordà
2005 Escultures, Galeria Ignacio de Lassaletta, Barcelona; participa en l’exposició de petit format de la galeria Ignacio Lassaletta
2006 Nautes Fundació Vila Casas, Palau Solterra, Torroella de Montgrí
Participa a l’exposició Inart, Girona
Espai G d’Art, Terrassa
2007 Galeria Cort, Banyoles; Museu Enric Monjo, Vilassar de Mar
Nautes, barques i mirades Banys Àrabs de Girona; Galeria Foe, Munic, Alemanya
2008 Les Bernardes de Salt
2009 Galeria Cort, Banyoles
Obra en col·leccions
Fons d’Art Xarxa Cultural, Barcelona
Museu d’Art de Girona, Diputació de Girona
Fundació Miró, Barcelona
Fundació La Caixa, Barcelona
Museu d’Art de Sabadell
Fundació Vila Casas, Barcelona
Fundació Ibercaja, Saragossa
Museu del Cinema, Girona
Museo Goya, Fuentetodos, Saragossa
Premis
1985 Beca d’Arts Plàstiques Ciutat d’Olot
1986 Beca d’Arts Plàstiques Generalitat de Catalunya
1995 Premi FAD
Edicions
1984 Monomer per l’estudi Traç, Barcelona
1985 Sabates comestibles Cartell i col·lecció de postals
1987 Història de l’evolució editorial El Pèl
1988 La millor manera d’arribar per Colur; Banyoles al costat de Barcelona, per a l’ajuntament de Banyoles
Audiovisuals
1984 Arburguesa, realitzat per Josep Compte (8 min.) i Ritus Nutrici, realitzat per Galeria-35 (6 min.)
1985 Gra-Grafitti, realitzat per Manuel Cursó i Anastasi Rinos amb idea de Pilar Parcerisas (6 min.) i Estoc realitzat per Vid. COM (4 min.)
1986 Locomotius realitzat per Galeria-35 (7 min.), Construccions dins un bloc realitzat per Galeria-35 (14 min.)i Transformació realitzat per Galeria-35, Josep Compte (5 min.)
1987 Punt de fuga realitzat per TVE amb guió de Claudi Puchades (27 min.)
1988 Març-Abril realitzat per Lluís Nicolau amb idea de Montse Majech (8 min.)
1992 Lluís Vilà realitzat pel programa Tres Catorze Setze del Canal 33
Video
Lluís Vilà from Guillem Vilà on Vimeo.