Centenars d’usuaris estrenen la nova línia L9 de TEISA que connecta Salt i la UdG
El bus circula pel carrer Emili Grahit i ofereix un servei cada hora els dies feiners de dilluns a dissabte, excepte el mes d’agost
La Generalitat i TEISA han impulsat aquest projecte després d’anys de reivindicació.
Centenars d’usuaris han estrenat avui la nova línia L9 deTEISA que connecta Salt i la UdG. Els autobusos, que transcorren entre Salt i Girona, circulen pel passeig d’Olot i pel carrer Emili Grahit fins arribar al Campus de Montilivi de la UdG. La línia, que està operativa cada hora dels dies feiners de dilluns a dissabte –exceptuant el mes d’agost– s’ha posat en marxa avui, coincidint amb l’inici del curs universitari. La Generalitat de Catalunya i TEISA han impulsat aquest projecte després d’anys de revindicacions demanant aquest nou servei. Segons el gerent de TEISA, Àlex Gilabert, “amb aquesta nova línia s’acaba una petició històrica de la ciutadania, que demanava més connexió entre ambdues poblacions i el campus universitari de la ciutat”.
La línia L9 comença a la terminal de bus de Salt -situada al costat de la piscina i el tanatori-, i circula pel passeig dels Pasïsos Catalans en els trajectes d’anada i per l’avinguda de la Pau als de tornada. Aquests autobusos connecten espais de gran afluència de Salt com l’Hospital, l’Espai Gironès o l’EUSES, amb Girona. Circulant pel passeig d’Olot i pel carrer Emili Grahit, el bus fa parada a la bibioteca Carles Rahola i a la facultat de Medicina i d’Infermeria. El servei segueix fins arribar al Campus Montilivi, on hi ha les facultats de Ciències, Dret, i Ciències Econòmiques i Empresarials, així com la residència universitària. L’horari del servei dels que surtin de Salt direcció a la UdG és cada hora des de les 7:35 h fins les 21:35 h, arribant al Campus a les hores en punt, i pels que surtin de la UdG direcció a Salt és també cada hora de les 8:09 h a les 21:09 h, coincidint amb l’horari de finalització de les classes.
Pel que fa als títols de transport, a banda del bitllet senzill (1,40€), i els descomptes per famílies nombroses i monoparentals (del -20% i del -50%, segons categoria), la línia està integrada a l’ATM Àrea de Girona. Per aquest motiu són vàlids els títols d’una zona com la T-10 (10,70€ per 10 viatges), la T-10/30 (9,50€ per 10 viatges en 30 dies), la T-50/30 (33,80€ per 50 viatges en 30 dies), la T-Mes (46,15€ per viatges il·limitats durant 1 mes) o la T-12 (35€ per viatges il·limitats durant un any per menors, de 4 a 12 anys). També és possible el transbordament gratuït amb els títols ATM si es procedeix de qualsevol dels serveis de bus i tren també integrats, tant urbans com interurbans. A banda d’aquests abonaments, són vàlids els títols socials de Salt (Salt+Gran i Jubilat de Salt) i els de Girona (Bus-18, Bus-25, Bus-65, Bus-70 i Bus-Social). De moment, la targeta T-UdG del TMG no és vàlida.
Segons el gerent de TEISA, Àlex Gilabert, aquesta línia “complementa l’oferta de transport públic entre Salt i Girona, a més de les línies L3 pel carrer Major i L4 pel passeig d’Olot, ambdues consolidades amb més d’1.800.000 viatgers anuals. Si bé les línies 3 i 4 tenen recorregut fins a la plaça Poeta Marquina i la plaça Marquès de Camps de Girona, la nova línia 9 té el propòsit de connectar Salt i Girona per unes altres vies principals (eix passeig Països Catalans – passeig d’Olot – carrer Emili Grahit) de forma que en ambdós sentits els clients es poden desplaçar ràpidament en transport públic als centres universitaris i de formació (EUSES, UdG Montilivi, UdG Sant Josep, residència universitària), a les zones comercials (eix Migdia a Girona o l’Espai Gironès a Salt) o a l’Hospital de Salt”. Gilabert s’ha mostrat confiat en “l’aposta de la Generalitat i els Ajuntaments de Salt i Girona per aquesta nova línia, començant per una freqüència de servei d’una hora, pugui ser atractiva pels ciutadans, i ampliï l’oferta de mobilitat de forma que sumi clients al transport públic, amb l’expectativa d’augmentar el servei si els resultats de demanda són satisfactoris”.
Aquesta iniciativa ha estat molt celebrada pels dos municipis per on transcorre la nova línia. Segons l’alcalde de Salt, Jordi Viñas, “aquesta nova L9 és fruit d’una llarga reivindicació de l’Ajuntament de Salt que resol una demanda històrica dels veïns/es a la ciutat”. Viñas ha agraït a la Generalitat, a Teisa, a l’Ajuntament de Girona i a la UdG “la seva predisposició a l’hora de treballar en aquest nou projecte de forma conjunta, que permet reforçar la connexió d’autobús entre les ciutats de Salt i Girona i que, alhora, dona resposta a una llarga reivindicació com és connectar el campus de Montilivi de la UdG amb els estudiants de Salt”. Per la seva banda l’acaldessa de Girona, Marta Madrenas, ha indicat que “amb aquesta línia donem sortida a un projecte conjunt de Girona, Salt i la UdG, i que reforça les connexions dins l’àrea urbana, i que ha estat possible gràcies a la implicació imprescindible de la Generalitat i TEISA. Unim transport públic i formació, dos aspectes clau per fer progressar les nostres ciutats prioritzant satisfer les necessitats dels nostres veïns i veïnes”.
El servei es presta amb un nou autobús urbà de 35 seients i 2 places per cadires de rodes, amb capacitat fins a 100 passatgers entre assentats i de peu. Disposa de motorització Euro VI-c, complint els màxims requisits actuals pel de baixes emissions, i disposa tant de càmeres de videovigilància, com de GPS-SAE i sistema d’informació al client per mitjà de pantalles audiovisuals i avisos acústics de parada per invidents.
TEISA, compromesa amb les comarques gironines
El Grup TEISA ocupa a les comarques gironines a 220 persones de forma directa, a més d’uns 90 acompanyants de transport escolar. L’empresa compta amb una flota de 185 autocars –entre vehicles urbans, interurbans de rodalies i de mitja i llarga distància–, operant més de 50 línies de transport regular i a la demanda, i unes 80 rutes escolars i de transport adaptat, a més d’oferir serveis d’excursions d’àmbit estatal i circuits internacionals en autocar.
L’empresa familiar TEISA (TRANSPORTS ELÈCTRICS INTERURBANS S.A.) va ser fundada el 13 de març de l’any 1920 a Banyoles, arran de la iniciativa emprenedora dels seus fundadors, els quals varen adquirir 2 autocars elèctrics Walker que carregaven les seves bateries amb l’energia nocturna generada als salts d’aigua i que no s’aprofitava. Aquesta inquietud visionària va ser l’excusa pel naixement d’una empresa fortament arrelada al territori i a les comarques gironines, que ha enfortit la relació entre els pobles i les capitals de comarca i Girona durant el segle XX, i que és hereva dels ferrocarrils entre Olot i Girona, Girona i Sant Feliu de Guíxols, o Girona i Banyoles.
D’est a oest, de Sant Feliu de Guíxols a Puigcerdà, passant per Girona, Banyoles, Olot i Ripoll; de nord a sud, des de Figueres fins a Santa Coloma de Farners, Sant Hilari Sacalm, Sant Celoni i Barcelona; TEISA encara el seu centenari (2020) amb la tradició i els valors de l’experiència, combinats amb la il·lusió renovada d’encarar els reptes del futur del transport públic i la mobilitat, orientats a la qualitat en el servei vers els clients i la millora contínua