El primer Fòrum Educatiu de Salt apunta a fer de les activitats artístiques un dels trets d’identitat de l’educació a Salt
Demana treballar per crear sentit de pertinença a la comunitat
En el darrer consell escolar municipal, el regidor Min Cunill va exposar les conclusions del 1er fòrum educatiu de Salt, que ha de ser la base del futur pla educatiu.
El primer Fòrum Educatiu de Salt apunta com a prioritats fer de les activitats artístiques un dels trets d’identitat de l’educació a la ciutat, i treballar per trencar estigmes i crear sentit de pertinença a la comunitat. Les conclusions recullen també la necessitat de millorar les condicions d’escolarització i reforçar la cobertura socioeducativa durant la petita infància. També s’incideix en la necessitat de potenciar la continuïtat dels estudis de la població escolaritzada, a través de més oferta de formació de “Segones Oportunitats”, a preus assequibles, adaptada a la realitat i trets identitaris de Salt i en clau de gènere.
El Fòrum Educatiu es va celebrar el dissabte 26 de maig de 10h 14h a la Factoria Cultural Coma Cros i va comptar amb gairebé 70 participants. Com a resultat, s’han creat 13 idees de projectes, i també s’han recollit moltes propostes d’accions, reflexions i idees que seran molt valuoses per al futur Pla Educatiu de la vila.
Els tretze projectes que resumeixen les principals línies on incidir, passen per reforçar la cobertura socioeducativa a la petita infància i promoure una major oferta educativa 0-3 anys, repensar el menjador escolar com a entorn educatiu tant a primària com a secundària, fer de les activitats artístiques uns dels trets d’identitat de l’educació de Salt, aprofitant l’oferta universitària del municipi i també les entitats i empreses que es desenvolupen en aquest àmbit, i fomentar l’Aprenentatge Servei com a estratègia per connectar centres educatius de totes les etapes amb l’entorn, fent un retorn a la comunitat.
Es destaca la necessitat de millorar les condicions d’escolarització de l’alumnat dels centres educatius públics de Salt i incidir en els criteris d’elecció del centre per part de les famílies, a més de potenciar la continuïtat dels estudis de la població escolaritzada, a través de més oferta de formació de “Segones Oportunitats”, a preus assequibles, adaptada a la realitat i als trets identitaris de Salt i en clau de gènere. En aquest sentit millorar l’orientació educativa i laboral, i ampliar els programes d’acompanyament amb la finalitat d’ampliar l’èxit en la transició escola-treball.
Pel que fa a les famílies, les conclusions es centren en ampliar el suport a les famílies en la seva tasca de criança, reforçant els espais existents creant nous recursos de suport, acompanyament i reflexió conjunta sobre la tasca d’educar. I paral·lelament reforçar els espais de coneixement i debat sobre l’educació i els recursos socioeducatius de Salt. També s’incideix en la necessitat d’anar més enllà en la relació entre centres educatius, amb les famílies i l’entorn, per fer comunitat educativa i fomentar la relació entre famílies en totes les accions del Pla.
El primer Fòrum Educatiu de Salt va néixer a proposta de la plataforma SalT’Educa i que l’Ajuntament va recolzar immediatament per conèixer la realitat educativa i millorar tant el rendiment escolar com la cohesió social. L’Ajuntament va començar a elaborar la Diagnosi del Pla Educatiu de Salt amb la participació de tots els agents implicats en l’educació a la vila. Des d’octubre de 2017 fins a l’abril de 2018 s’ha elaborat la diagnosi socioeducativa de Salt, que ha inclòs el recull i anàlisi de dades estadístiques socials, econòmiques i escolars; la recopilació i organització de les polítiques i recursos socioeducatius de la vila; i en tercer lloc, un procés participatiu on han posat en comú les seves visions sobre l’educació a Salt.
El Grup Motor del Pla Educatiu de Salt va acordar organitzar el I Fòrum Educatiu com a espai per a compartir les conclusions de la Diagnosi i els reptes educatius de la vila, però especialment per pensar en com s’hi podia donar resposta de manera col·lectiva, sumant complicitats i fent aliances, per fer de Salt una vila acollidora i educadora.